Monday, April 8, 2013

Ops Paloh- Fishing Trip Sarawak 05-07Apr13

Macam Biasa...Sarawak adalah destinasi tahunan. Tahun ini mencuba awal April pula sbb dari trip2 yang kebelakang mengikut tekong ikan banyak awal April. So, atas kerjasama Pak Juragan KNS maka trip di anjurkan pada 05/06/07April2013.

Lubuk : Paloh Kuching Sarawak.
Bot : Sea Master- Eric
Tekong : Ajay.
Ahli2 Komplot : SeVeNSeaS,Achai,Mfendy,Mail Black Maria, Otai (KUL)
                         KNS(Juragan),Steven,Yong ( KCH).

Bot Sea Master buat pertama kalinya belayar dengan trip ini selepas keluar dari yard Baik pulih. Keadaan bot telah di ubah suai dan cat baru.
Kami bergerak <>1030hrs...di pertengahan jalan bot mengalami masalah over heat..dan bergerak agak perlahan..Kami tiba di lokasi agak lewat jugak.

Seperti biasa..aku tetap dgn nawaituku..iaitu memburu Tenggiri MEGA melebihi rekod lama 9kg.
Dengan teknik hanyutan...Cable sejengkal 50lb sahaja....

Trip kali ini alhamdulillah ada Rezeki juga lah..wpun tak lumayan. Malam kedua ribut melanda..dan aktiviti memancing tidak dapat di lakukan hingga pagi. Bot juga ada sedikit masalah dgn Generator dan Over Heating....So kami terima rezeki yang di anugerahkan....














Paloh2013  The Movie--->




8 comments:

  1. salam, bro teknik bottom saja yg sesuai kat situ? jigging ok tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini layan lubang..bot berhenti tampa turun sauh di lubang2.Jigging boleh jugak.....Pakai Fish Finder cari group Merah. Kalau time berhenti kat lubang ada group Merah semua turun jigging memang boleh. Sbb pernah jugak...masa jumpa group Merah...satu bot semua makan..umpan tak sempat jatuh ke dasar...Masa tu cuba Jig memang ada makan lah.

      Delete
    2. ok thank for info bro... mostly ikan merah n tenggiri saja kat situ ke? tenggiri guna teknik apa? jigging? hujung bulan ni ada trip ke paloh.. nak mintak tip ckit untuk prepare set n equipment.. tq

      Delete
    3. hehe banyak tanya pulak aku.. kedalaman berapa meter? n arus mcm mana? batu no berapa yg paling sesuai untuk bottom?

      Delete
  2. Kalau layan Lubang area Paloh...70-100Mtr. Ladung 500-750gm or 1kg..Siang..Perambut Apollo 2-3 mata 80-100lb dah cukup..Malam tukar pakai tanduk-perambut sedepa 100lb keatas..Tgklah air mcm mana.... Kalau Tenggiri ada satu port tu memang tempat dia lah..kalau dia ada keliling bot aja.. Kalau dia makan kena cepat2 kayuh..sbb dia akan masuk bawak bot..Kalau lambt putus lah.

    ReplyDelete
  3. Lupa..Tenggiri tu....tak de pantang larang..dia sebat je...cuma...Wa dgn teknik wa sendiri sbb nak buat rekod peribadi...Cable dlm 1-2 jengkal je...cangkuk ikan...Nak elok kepala dpan ekor belakang..sbb kalau dia rembat insyaAllah lekat...Hanyut...

    ReplyDelete
  4. tq bro.. information mmg mantap.. at least aku prepare equiptment yang sesuai untuk ke situ.. harap2 rezeki bagus trip ni nanti.. 1st time nak try lubok paloh..

    ReplyDelete
  5. tumpang tanya..
    bln 9 ni cadang nak pg paloh gak.. cuma member2 sebok nak beli baitcaster 2 speed utk jig. perlu x pakai 2 speed baitcaster utk jig. kalo pakai avet 5.8:1 cukup x.. atau kena pakai 2 speed gak.. tima kasih..

    ReplyDelete