Monday, March 23, 2009

Medium-High Jig Equipments

ABU CONOLON PE2-5 MH Jig Rod/Abu Ambassadeur 7000 for MedH Jig Action

Dah lama dok budget dalam kepala nak cari satu rod untuk di padankan dengan Reel Abu Ambassadeur 7000. Reel ni dah lama dalam simpanan kalau tak silap beli tahun 2002..semasa bekerja di Sydney.Masih macam baru lagi...seingat aku baru guna sekali sahaja. Jadi nak convert Reel ni untuk aksi MedHigh drag,Casting dan Jig...Dengan Gear Ration 4:1:1 rasanya bersesuai untuk Kurauan yang agak laju.Tambahan pula Line Capacity yang agak besar boleh memuatkan line utk 300mtr.

Bila dah terfikir..jiwa mula jadi kacau...asyik nak ke tackle shop aja servey Rodnya.Bulan lepas aku dah pegi servey di Kepong...Tp...budget tak berapa nak elok..Lagi pun Tackle shop di kepong tuh tak bley tawar menawar...So aku lupakn ajalah. Reel ABU ni agak berat sikit..maklumlah nama pun CLASSIC..dan Swiss Made..agak Bulky sikit..Kenalah jodohkan dengan Rod mesti yang betul2 ringan tetapi kuat...

Hari Ahad hari dengan aktiviti bebas aku ke kedai pancing di Nilai 3 tuh. Ada sebatang Rod ABU CONOLON Pe2-5..Isykkk...pegang..letak..pegang letak balik...Harga di TAG sticker RM270.00. Hemmm....So lepas buat rumusan dari Guide..batang rod dan reel handle...berat rod...Keseluruhannya o.k ,servey pun..ramai yang memuji Rod ni utk Jig MH...
Jadi..rasanya rod ni agak bersesuaian dangan budget harganya.

Lastly decide pegi ke counter, kasi offer sama tokey kedai tuh..."Boss, kalau lu kasi last prize RM190 wa angkat!! Terkejut beruk tokey tuh...dan terus bebel...mana boleh ma...kalau lu mau RM195..boleh..wa kasi lagi satu CONOLON...tapi tarak FUJI punya cincin..sambil tokey tuh pegi ke rak Rod dan tunjukkan Rod Conolon yg tampa FUJI Guide tuh...
Huh..ada jugak CONOLON low profile?
So aku berkeras..still Bargain untuk Conolon ni jugak...Lepas sembang2 dulu pasal mancing...pasal nak jodohkan Reel Abu Ambassadeur 7000 Classic aku tuh...Akhirnya..tokey tu bagi aku last price..RM200.00..Aku pun apa lagi..terus jerk hulur duit....Alamak habis budget aku nak tukaw absober kereta........

So akhirnya Abu Ambassadeur 7000 pun di jodohkan dengan ABU CONOLON...Nanti boleh test di Sedili hujung April...Kih kih....




Swedish engineering and craftsmanship.



Abu Garcia Ambassadeur 7000 Classic Reel

Features:

* Level Wind* Cast control* Alloy Spool* Reel Clamp* Star drag* Line out Alarm

Spec's:

* Model: 7000* Capacity: 325yds / 17lb* Bearings: Bushed* Retrieve Rate 4:1:1


Medium Heavy Jig Rod
-Abu Conolon Premium PE 2-5

-Jig 90-200g





Bagi Set Jig Tali Sulam 60 lb di padankan dengan shock Leader 80lb Sufix dan sambngan FG knot di gunapakai.

No comments:

Post a Comment