Monday, April 27, 2009

Trip Sedili 26-27 April 2009

Aku ni dapat menyelit dengan Geng Di Johor atas pelawaan Firdaus.

Pada asalnya cadang nak ambik Flight dari KLIA turun di Airport J.B..tetapi aku rasa mcm tak selesa sebab banyak barang nak bawa..So kitaorang pun drive aja. Bergerak dari Nilai <>9p.m hari Sabtu dan tiba di Skudai <>jam 12.30 a.m Ahad. Semua berkumpul di rumah Firdaus dan di situ aku berjumpa dengan geng2 Johore. Tak di sangka2 rupanya ada jugak sorang bekas anak murid aku dari Airport JHB iaitu si PITARO.Ahli2 trip kali ini adalah;

1. Firdaus aka PITARI - KLIA
2. Ayah Firdaus - Johor
3. Nurul - Johor
4. Azlan - Johor
5. PITARO - Johor
6. SeVenSeas (Aku) - KLIA

Bot - Ayah PIN
TEKONG - PIAN -Anak Ayah PIN.

Bergerak dari Skudai menuju ke Sedili..dan stop untuk makan di JenGGo... dan sampai <> Ahad jam 3.30 am. Kami berehat di Jeti langsung ke Subuh dan bergerak menaiki BOT AYAH PIN <> jam 6.30am. Tak ada apa2 planning atau strategy di bincangkan..lagi pun semua baru kenal...
Aku pun agak BluRR nak pancing apa di Sedili niy...Hentam ajalah...asal pancing.

Dalam Perjalan menuju distinasi...Yang lain2 semuanya dah tumbang bantai tidor di Pit..Tinggal aku...Ayah Firdaus..Cik LAN aja...Melayan Ayah Firdaus (PITARI) ni best..tak henti2 bercerita..Semangatnya berkobar kobar.

Panasnya atas bot...Sebelah tengahhari cuba2 mancing di Unjam..Tetapi cuaca panas terik...Hasil tak berapa memberangsangkan. Aku layan aja macam2 teknik...JIG..Oren..Biru..Rabbit..OCTO.. mmg tak di layan...Umpan Skirt Octopus Rubber pun tak di layan...

Sebelah Petang Hujan lebat di tengah Laut dan bergelora....Aku biarkan aja Joran dengan umpan ikan di hanyutkan. semasa Hujan...Selepas aja Hujan berhenti..Tiba2 Mesin Titus menjerit SrEEETTT!! Aku pikir dalam kepala si Panjang aja..tak ada lain...Lepas angkat Rod nampak dari jauh libasan....Si Todak rupanya...he he...Tak perlah...ambik jelah gambor buat kenangan..

Bila malam tiba...Arus agak laju...Aku dan lain dah tumbang...Aku terbongkang di belakang ...Tak kira dah...hentam jer atas kayu pun lena.....Dah tak boleh...kepala dah Pusing...Tinggallah Ayah Firdaus dan Cik Lan aja melayan..Sebelah malam ikan agak kasar...banyak kali juga putus..Cik lan berjaya naikkan Jenahak...Itu pun hampir2 kena cukai separuh....Dah ada kesan gigitan ....

Hari kedua...awal pagi...aku dan Pitaro layan Drift dengan Umpan Hidup...Dan Strike dengan Tenggiri <>8Kg. Mengikut PITARO....Kalau arus o.k...Rugi Tak target Spisis Tenggiri ni..Tenggiri SEDILI memang Cerewet....dan displin semasa nak makan umpan pun tinggi.Jadi Setting Tali...Perambut...Mata..Umpan semua kena betul baru di layan....

Tips drag Tenggiri Sedili bagi arus belakang Bot...

Tali Utama Sulaman--> sambungan FG--> Fluoro Invisible 40 lb 3 depa--->Sambungan Albright---> Wire Steel 30Lb Sejengkal -----> 2 mata saiz 2(crome). matakail color hitam perlu dielakkan.

Umpan Selar Kuning Hidup

Tiba2 Mesin ABU aku berdesing SREEETTT!! Sekali sahaja dan senyap...Terus...Mesin PITARO pula STREEET!!...Malangnya Tali aku dah putus di perambut....di potong oleh sipanjang.. dan pada masa yang sama Strike untuk PITARO..dimana Matakail tersangkut di badan si panjang...

PITARO..Dulu pernah menjadi anak muridku....sekarang aku plak kena sekolah dan belajor dari dia tentang cara2 menjerat si Tenggiri...Cantik...Lain kali dah tahu...InsyaAllah aku gempur lagi si Tenggiri Sedili niy...Sebelah pagi hari kedua...Arus mmg cun...Aku dan PITARO layan drift ke belangkang Bot dengan umpan Hidup...

Selain tu melayan Bottom.Banyak juga perambut yang putus....Aku dan yang lain mula menukar Perambut Bottom dengan meletakkan Steel Wire dan berjaya menaikkan Haruan Tasek saiz sederhana..AkhirDan Kami bergegas pulang ke darat <> jam 4 ptg kerana cuaca dah agak mendung..

Antara hasil2 yang berjaya di naikkan di trip ini adalah:

Tenggiri
Haruan Tasek
Jenahak
Kerapu
Daun Baru

Talang

Lain2 ikan2 laut....Cencaru..Selar Kuning..Tamban...Kembong...Alhamdulillah kami selamat pergi dan Balik kedarat juga sampai ke rumah masing2 dengan Selamat.......Penuh jugak ler COLDMAN aku dengan Rezeki mancing kali niy...Tekong Pian pun Rajin....Relax...dan moga next time dapat pegi

1. as'kum bro..trip ni ikan ape yg dpt..ok x tekong ni..

2. zizie trip tu o.klah..alhamdulillah...Ikan pun o.k..Tengiri..Jenahak..Kerapu...Pasal tekong tu aku puas hatilah..Rajin dan tak berkira...

3. Salam bro..ape name tekong sedili ni? ade contct? kalo ade leh bg kat aku...sana layan jugak jigging tp popping xtau la pulak berkesan ke idak